Kanal Tedavisi (Endodontik Tedavi)

EN HIZLI YÖNTEM

Kanal Tedavisi (Endodontik Tedavi)

Kanal tedavisi ciddi bir şekilde çürüyen veya enfekte olan bir dişi onarmak ve kurtarmak için kullanılan bir tedavi yöntemidir. Kanal tedavisi işlemi sırasında, sinir ve diş özü (pulpa) alınır, dişin iç kısmı temizlenir ve doldurulur. Kanal tedavisine erken başlamak, dişi kurtarmak açısından önemlidir. Ağrıyan diş uzun süre ihmal edildiğinde, hem çevredeki dokulara enfeksiyon yayılır, hem de diş kaybedilir.

Dişin canlı kısmı olan pulpa damarlar, sinirler ve bağ dokusu içerir. Bu doku diş kökü içerisinde de boru şeklinde kanallar ile devam eder ve kök ucunda sonlanır. Sözünü ettiğimiz canlı dokularda enfeksiyon olması durumunda veya travma ile açığa çıkması gibi durumlarda kanal tedavisi gerekir.

Kanal tedavisinde dişin pulpa odası ve kanalların içerisinde bulunan yumuşak dokuları çıkarılır. Kanallar bakterilerden arındırılmaya çalışılır. Kök şekillendirmesi yapılır. Bu amaç ile kök kanalı duvarları eğelenir. Kanal temizliği ve şekillendirilmesi aamalarının eksiksiz yapıldığından emin olunduktan sonra da temizlenen kanalların içerisi kanal dolgu maddesi ile doldurulur. Bu işlemlerin tümüne kanal tedavisi adı verilir.

Sağlıklı bir dişte dişin içerisinde sıvı dolaşımı vardır. Bu da dişe esneklik kazandırır. Kanal tedavisi sonrasında sıvı dolaşımı kesilir. Diş her geçen gün sıvı kaybeder ve kırılgan olur. Kanal tedavisi yapılan dişler bu nedenle kaplama yapılır.

Diş pulpası soğuk ve sıcak uyaranlar ile hassasiyet yapar ve alarm mekanizması olarak kişiyi uyarır. Kanal tedavisi olan dişlerde ısı duyarlılığı ortadan kalkar.

Ağrıyan dişinizi kurtarmak için uygulanan tedavi hakkında bilinmesi gerekenler.

Diş kanallarının standartların dışında olması yapmayı planladığımız kanal tedavisinin başarısını riske sokabilir. Kanal tedavisi olan her diş her zaman kurtulmaz. Bazen kanallar dar veya tıkalı olabilir. Bazen de çatallanan kanallar olabilir. Bu gibi durumlarda dişe başarılı kanal tedavisi uygulamak imkansızdır.
Temizlenmek için uygun olan kanallar modern tedavi yöntemleri ile tedavi edilir ve uzun süre kullanılabilir.
Kanal tedavileri zaman içerisinde kök içerisinde rezorbe olan kanal patları nedeni ile tekrar gerektirebilirler.
Başarılı bir şekilde tamamlanan kanal tedavisi sonrası dişe kaplam yapılası önerilir.
Kanal tedavisi ile dişin öldüğünü söyleyebiliriz. Canlı diş her zaman ölü dişten iyidir.
Mecbur kalınmadıkça dişlere kanal tedavisi uygulaması yapılmamalıdır.
Kanal tedavisi ağrısız bir tedavidir.
Çoğu zaman tek seansta bitse bile bazen birkaç seans olarak uygulanması gerekebilir.

Kanal Tedavisinin Faydaları
Dişin çekilmesini önler. Ölü bile olsa kendi diş kökümüz yapay bir diş kökünden daha kullanışlıdır. Diş çekimi sonrası fonksiyon kaybı, estetik problemler ve konuşma ile ilgili sorunlar ortaya çıkar.

Kanal Tedavisi Süresi
Kanal tedavisi dişte oluşan hasara bağlı olarak tek seansta ya da iki seansta gerçekleşir. Dişte bulunan enfeksiyon çok yaygınsa kanal tedavisi üç seansta tamamlanabilir. Kanal tedavisi bir diş hekimi veya endodontist tarafından yapılabilir. Endodontist, diş özünün (pulpa) veya diş sinirinin hastalıklarının nedenleri, teşhisi, önlenmesi ve tedavisinde uzmanlaşmış bir diş hekimidir.

Kanal tedavisindeki ilk adım, kök kanallarının şeklini görmek için bir röntgen çekmek ve çevresindeki bir kemikte herhangi bir enfeksiyon belirtisi olup olmadığını tespit etmektir. Diş hekiminiz veya endodontistiniz daha sonra dişin yanındaki bölgeyi uyuşturmak için lokal anestezi kullanır. Sinir öldüğü için anestezi gerekli olmayabilir ancak çoğu diş hekimi, hastayı daha rahat ve sakin hale getirmek için bölgeyi uyuşturmayı tercih eder. Daha sonra, diş hekiminiz, tedavi sırasında alanı kuru ve tükürükten uzak tutmak için dişin etrafına su geçirmez bir malzeme yerleştirir.

Bir sonraki adımda, enfeksiyonlu bölgeye ulaşmak için dişin içine bir delik açılacaktır. Bakterilerle birlikte pulpa, çürümüş sinir dokusu ve bu bölge içerisindeki ilgili enfeksiyon döküntüleri dişten uzaklaştırılır. Temizleme işlemini tam olarak yapabilmek ve kanalı etkin bir şekilde doldurabilmek için kanalın genişletilmesi gerekir.

Kanal genişletilmesi için tırnak törpüsüne benzeyen kanal aletleri kullanılır. Bu işleme kanal eğeleme denir. Bu işlem sırasında artık sinirler alındığı için hasta hiçbir ağrı hissetmez. Hem eğeleme işlemi esnasında biriken döküntüleri hem de içeride kalan kalıntıları temizlemek için, su veya sodyum hipoklorit bileşenleri periyodik olarak kullanılır.

Diş iyice temizlendikten sonra sızdırmaz hale getirilmelidir. Bazı diş hekimleri, dişi kalıcı bir şekilde doldurmadan önce bir hafta beklemeyi tercih eder. Örneğin, bir enfeksiyon varlığından şüpheleniliyorsa, diş hekiminiz enfeksiyonu gidermek için dişin içine özel bir ilaç koyabilir. Bazı diş hekimleri ise dişi temizlendiği gün kapatmayı tercih edebilir. Kök kanal tedavisi aynı gün içerisinde tamamlanmazsa, dişlerdeki bu oyuğa tükürük ve yemek gibi artıkların dolmaması için geçici olan bir dolgu yapılır.

Dişin içi tamamen temizlendikten sonra bu boşluğun doldurulması, hem yeni enfeksiyonları önlemek hem de dişe mukavemet kazandırmak açısından önemlidir. Dişin içini doldurmak için, guta percha adı verilen bir kauçuk bileşiği kullanılır. Guta percha ince bir çubuğa benzeyen fakat vücutta reaksiyona yol açmayan bir maddedir. Bu madde yerleştirilmeden önce diş kanalının kuruluğu kağıt konlarla sağlanır ve açılan kanalların uzunluğu özel aletle ölçülür. Bu uzunluğa göre guta perchalar ayarlanır ve fazlalıklar ısı ile kesilir. Guta percha kök kanalının ana boşluğunu dolduran madde olsa da, sızıntıyı engellemek ve sabitlemek için ek karışımlar kullanılması gerekir. İşlem sonucunda açılan delik kapatılır ve kanal tedavisi tamamlanmış olur. Dişin hasarına bağlı olarak halk arasında dolgu olarak bilinen bir restorasyon tekniği uygulanır. Restorasyonun doğru uygulanması kanal tedavisinin başarısını etkileyen faktörlerden biridir.

Kanal tedavisi sırasında ağrı
Kanal tedavilerinin ağrılı olduğu zannedilir fakat aslında kanal tedavileri basit bir dolgu işleminden daha fazla ağrı yaratmaz. Bununla beraber, her insanın ağrı eşiği farklı olduğundan hiçbir ağrı hissedilmediğinin iddia edilmesi doğru olmaz. Hasta prosedür sırasında bazı durumlarda rahatsızlık ve hassasiyet hissedebilir. Hissedilen rahatsızlık işlemden değil orada yer alan iltihabi durumdan kaynaklanır.

Kanal tedavisi sonrasında ağrı
Kanal tedavisi ağrıyı gidermek ve dişi kurtarmak için yapılan bir tedavidir. Özellikle işlemden önce ağrı veya enfeksiyon varsa, birkaç gün süresince o dişte hassasiyet hissedilebilir. Bu duyarlılık veya rahatsızlık genellikle ibuprofen veya naproksen gibi reçetesiz satılan ağrı kesici ilaçlar ile kontrol edilebilir. Çoğu hasta ertesi gün normal aktivitelerine döner.

Kanal tedavisi sonrası dikkat edilecekler hususlar
Kanal tedavisi ilk seansta bitmezse, tedavi bitinceye kadar ilgili dişi kullanmaktan kaçınılmalıdır.
Kanal tedavisi tamamen bitse bile işlemden sonra en az iki saat bir şeyler yenip içilmemelidir.
Bir iki gün boyunca hassasiyet olabileceğinden aşırı sıcak ve soğuk içeceklerden kaçınmak hastaya rahatlık sağlar.
Ağız sağlığı bakımı söz konusu olduğunda, düzenli aralıklarla yapılan diş fırçalama, diş ipi ve antiseptik bir gargara kullanma gibi genel bakım kurallarının yanında, diş hekimini düzenli aralıklarla ziyaret etmek de önemlidir.
Kanal tedavisi başarı oranları ve komplikasyonları
Kök kanal tedavisi %95'ten fazla başarı oranına sahip bir prosedürdür. Kanal tedavisi görmüş birçok diş ömür boyu kullanılabilir. Bununla beraber, diş hekiminizin bir dişi temizleme ve dolgu konusundaki en iyi çabalarına rağmen, bir kök kanalında yeni enfeksiyonlar ortaya çıkabilir. Bunun olası nedenleri:

- bir dişte normal olarak öngörülenden daha fazla kök kanalı bulunması sonucunda bunlardan birinin temizlenmemiş halde kalması
- diş kökünde saptanamayan bir çatlak
- bakterilerin restorasyonu geçerek dişin iç taraflarına ulaşması ve bölgeyi enfekte etmesi
- sızdırmanın engellenmesi için kullanılan malzemenin zamanla parçalanması ve bakterilerin dişin iç kısımlarına tekrar yerleşmesi olarak sıralanabilir.

Kök kanal tedavisi alternatifleri
Doğal dişlerinizi kurtarmak, mümkün olan en iyi tedavi seçeneğidir. Doğal dişleriniz, doğru beslenmeyi sağlamak için gereken çok çeşitli gıdaları etkili bir şekilde sindirmenizi sağlar.

Kök kanalı prosedürünün tek alternatifi, çiğneme işlevini eski haline getirmek ve bitişik dişlerin kaymasını önlemek için dişin çıkarılması ve yerine köprü, implant veya çıkarılabilir kısmi takma diş ile değiştirilmesidir. Bu çok daha uzun süren seanslara neden olup hastaya maddi ve manevi açıdan daha fazla yük olur.

Comments are closed.